teknikuppsats
Becka du ville läsa min uppsats, här kmr den :p fördej å andra som också vill läsa :P men den är typ ite riktigt klar än :p kanske blir lite ändringar :p
kommentera gärna vad ni tkr å så :p <3
Den första bussen kom 1830. Jag tror att man gick väldigt mycket mer än vad man går nu. Det fanns nog inte lika många bussar och andra transportmedel och det var nog även mycket dyrare på den tiden att åka kollektivt.
Den första spårvagnen var en öppen vagn som drogs av hästar. Folket hoppade på i farten och en liten pojke, ungefär i 5-6 års ålder, fick springa runt och ta betalt av passagerarna. Vid 12 års ålder var pojken oftast för gammal och stor för att springa mellan de oftast smala mellanrummen mellan ?sätena? (som på den tiden var bänkar). Säkerheten verkade mycket låg eftersom det fattades både ordentliga säten och dörrar på den tiden. Bussarna och tågen är mycket bekvämare, smidigare och definitivt mycket högre säkerhetskrav idag och man har råd att oftare åka kollektivt.
Dessutom är det mycket enklare att hantera dagens bussar än då när det var mycket slit med hästar, som nog var jobbigare att hantera.
Hästarna fick ganska ofta bytas eftersom de blev trötta och inte skulle bli utslitna för fort.
Hästspårvagnarna höll inte så länge eftersom hästarna blev så pass slitna och det var inte så jätteskönt att åka med eftersom det var ganska så skumpigt.
En tid efter det kom tågvagnar som gick på räls men fortfarande dragna av en eller två hästar, innan hade vagnarna haft hjul och endast blivit dragna av hästarnas kraft på ett jobbigt underlag, därför hade hästvagnarna inte blivit en jättestor succé. Nu var det säkert lättare för hästarna att dra. Räls spårvagnarna blev säkert en större succé men ändå ville man nog utveckla transporttekniken.
Jag tycker att det verkade bättre när rälsen kom och det verkade bli lättare för hästen.
Efter rälsspårvagnarna kom de ångdrivna spårvagnar. Hästarna och rälsen plockades bort och istället började man driva fram fordonen med hjälp av ånga. Dom funkade till en början mycket bra men det uppstod bland annat ett problem. Folket tvättade sin tvätt förhand och det kunde ta fler timmar och även dagar om det var mycket tvätt och tvätten hängdes på linor mellan hustaken. Då när ångtågen åkte på spåren mellan husen där all tvätt hängde, steg ångan upp och smutsade ner tvätten. Det var nog den största nackdelen.
Fördelarna med kollektivtrafiken då var att det inte släpptes ut lika mycket miljöfarliga gaser och att folket fick mer motion eftersom de lite fattigare inte hade råd att åka kollektivt lika ofta.
Fördelarna med att man åker mer kollektivt, och framför allt bil, nuförtiden är att det går smidigare och man kan ta sig en längre sträcka på kortare tid.
Men nackdelarna är nästan som tvärtom från förtiden, vi får mindre motion och släpper ut mer farliga gaser.
Jag tror att man ville skapa ett friare samhälle och kunna åka längre utan att behöva gå och därför behövde transportmedlen utvecklas och bli bättre.
Runt 1900- talet kom de eldrivna spårvagnarna. Ångan försvann och numera gick tågen med stora ledningssladdar upp mot stora ?linor?.
Det var även runt 1900- talet som ångbilen uppfanns men den försvann snabbt när den nya bilen som gick på bensin tillverkades. Den nya bilen blev mycket mer populär eftersom den gick fortare att starta. Ångbilen tog ungefär 30 minuter på sig att starta upp och det blev man trött att hela tiden vänta på.
fanny det var fett bra:D
du är as duktig på att skriva uppsatser:D
becka: tack sötnos :*
jag tkr den va bra (a) haha läst den redan men ändå (: du e grym på å skriva (:
låter värsta proffsigt juue ;) smart du är :)
mariiika å hannuue : men tack sötnosar :*
Den va ju s¨å mkt bättre än min! :D
skitbra!
(hahahahaha skrev fanny istället för hanna först xD)
nej din var skitbra :p
Bra =) Ses imorgon!! =)